Drodzy Uczniowie i Nauczyciele Szkół Plastycznych!

Należą się Wam słowa uznania i podziękowania za podjęcie wyzwania jakim było dwuetapowe uczestnictwo w ogłoszonym przez Centrum Edukacji Artystycznej Konkursie Graficznym na serię okładek do powstających podręczników historii sztuki Ars loga.

Wymagało to, w trudnym czasie pandemii, od Państwa – Nauczycieli i od Was – Uczniów pokonania wielu trudności i przeszkód, z którymi wcześniej nie trzeba było się mierzyć. Dziękuję Wszystkim za pasję, talent, zaangażowanie i wytrwałość, dzięki którym powstały niesłychanie interesujące i oryginalne projekty.

Gdy dotarło do nas z całego kraju 136 prac, przekonaliśmy się jak trudny będzie wybór – spośród tak wielu niepowtarzalnych i wyjątkowych projektów – tych czterech, które zostaną nagrodzone.

Komisja Konkursowa miała przed sobą niełatwe zadanie, ponieważ każda praca prezentowała swój unikatowy i niepowtarzalny styl. Po wielu dyskusjach wybór został dokonany. Interesujący jest dla mnie fakt, że 7-osobowa komisja jednogłośnie przyznała
I nagrodę Jakubowi Dobosiewiczowi z PLSP w Gorzowie Wielkopolskim. Oznacza to, że projekt można uznać za naprawdę wyróżniający się i wysoce oryginalny. Gratuluję zwycięzcy i mam nadzieję, że w przyszłości jeszcze o naszym wybitnym uczniu usłyszymy.

Gratuluję nagrodzonym uczennicom: Laurze Hłond, Maji Jaguszewskiej i Alicji Taladze! Bardzo się cieszę, że ukazały w projektach swój niepowtarzalny styl, kreatywność i odwagę projektowania niestereotypowych okładek.

Słowa podziękowania chciałbym również skierować do Nauczycieli pod opieką których powstały najwspanialsze projekty – pani Beacie Broniarek, panu Michałowi Krzaczkowskiemu, panu Leszkowi Jakubowskiemu z PLSP w Gorzowie Wielkopolskim; pani Agnieszce Tyrman z ZSP w Częstochowie; panu Konradowi Wieniawie-Narkiewiczowi z PLSP w Warszawie; pani Magdalenie Wanat-Drobisz z ZSP w Zakopanem.

Wyrazy uznania należą się wszystkim uczniom szkół plastycznych i ich nauczycielom, którzy wzięli udział w konkursie i przesłali projekty. Nazwisko pani Agnieszki Tyrman przywołam powtórnie, ponieważ w ZSP w Częstochowie powstały aż 22 projekty (w tym jeden nagrodzony!). Pani Małgorzata Józefowicz z PSLP w Supraślu, pani Lidii Nowak-Chomicz z LSP w Mińsku Mazowieckim i pani Żanecie Widerze-Kondraciuk z ZPSP w Łodzi dziękuję za 13 projektów; panu Konradowi Rządowskiemu z PLSP w Nałęczowie za 12 projektów.

Pani Karolina Lewandowska z PLSP w Olsztynie, pani Katarzyna Folwarczny z LSP w Wodzisławiu Śląskim, pani Magdalena Sikorska-Tokarska z PLSP w Płocku, pan Jan Milczarek z ZSP w Gdyni – wszyscy Państwo zasługujecie na szacunek i uznanie.

Powstający w Centrum Edukacji Artystycznej pierwszy podręcznik do historii sztuki dla uczniów szkół plastycznych, dzięki tak wielkiemu zaangażowaniu i wyzwoleniu kreacji twórczej uczniów szkół plastycznych, może być metaforycznie nazwany „naszym wspólnym podręcznikiem”. W sztuce zawsze dokonują się przemiany – Ars longa.

Dyrektor
Centrum Edukacji Artystycznej
dr Zdzisław Bujanowski

W dniu 21 kwietnia 2021 r. w siedzibie Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie odbyły się obrady Komisji Konkursowej Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego na projekty okładek do serii podręczników historii sztuki autorstwa Beaty Lewińskiej i Wojciecha Kielera Ars longa Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Supermarket Lady – adresowanych do uczniów szkół plastycznych.

Jury konkursu:

Przewodnicząca:

Iwona Skowron – wicedyrektor Centrum Edukacji Artystycznej

Członkowie:

  1. dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
  2. dr Magdalena Pastuszak – wydział Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
  3. dr Paweł Osial – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
  4. Jerzy Matuszewski – grafik podręcznika Ars longa
  5. Bożena Kawenczyńska – wydawca i koordynator zespołu Ars longa
  6. Wojciech Myjak – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej

Na konkurs nadesłano 136 projektów z następujących szkół:

22 projekty – Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie; 9 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gorzowie Wielkopolskim; 4 projekty – Zespół Szkół Plastycznych im. Władysława Hasiora w Koszalinie; 2 projekty – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu; 14 projektów – Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im Tadeusza Makowskiego w Łodzi; 12 projektów Liceum Sztuk Plastycznych im E.M. Andriollego w Mińsku Mazowieckim; 12 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Chełmońskiego w Nałęczowie; 7 projektów – I Prywatne Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Drapiewskiego w Płocku; 13 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu; 12 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie; 2 projekty – Prywatna Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Plastycznych we Włocławku; 5 projektów – Liceum Sztuk Plastycznych w Wodzisławiu Śląskim; 10 projektów – Zespół Szkół Plastycznych im Antoniego Kenara w Zakopanem; 1 projekt – Społeczne Liceum Sztuk Plastycznych ”ALA” we Wrocławiu; 1 projekt – Zespół Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy; 1 projekt – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Katarzyny Kobro w Zduńskiej Woli; 4 projekty – Zespół Szkół Plastycznych Gdynia Orłowo; 5 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. E. Mendelsona w Olsztynie.

I miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 4000 zł
przyznano uczniowi Jakubowi Dobosiewiczowi
z PLSP w Gorzowie Wielkopolskim
Nauczyciele prowadzący: Beata Broniarek, Michał Krzaczkowski i Leszek Jakubowski

II miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 3000 zł
przyznano uczennicy Laurze Hłond
z ZSP im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Tyrman

III miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 2000 zł
przyznano uczennicy Maji Jaguszewskiej
z PLSP im. Wojciecha Gersona w Warszawie
Nauczyciel prowadzący: Konrad Wieniawa-Narkiewicz

Wyróżnienie wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 1000 zł
przyznano uczennicy Alicji Taladze
z ZSP im. Antoniego Kenara w Zakopanem
Nauczyciel prowadzący: Magdalena Wanat-Drobisz

Poziom Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego na projekty okładek do serii podręczników okazał się dość wysoki. Nadesłane na konkurs projekty charakteryzowały się spójnością serii, poprawnością kompozycyjną i różnorodnością stylistyczną.

W ocenie Jurorów trudność zadania powierzonego uczniom stanowiło zaprojektowanie serii okładek stanowiących zestaw, a także kompilacja warstwy typograficznej i graficznej.

Kryteria wyboru, którymi kierowała się Komisja to: użytkowość – funkcja okładki podręcznika; artyzm – funkcja artystyczna; oryginalność projektu – niepowtarzalny pomysł ucznia; zgodność z tematem konkursu; uwzględnienie wszystkich zasad zawartych
w dokumentach konkursowych.

Poziom nadesłanych projektów był wyrównany, choć część prac nie wykraczała poza standardowe pomysły komputerowego bądź ręcznego zreprodukowania istniejących dzieł sztuki. Dlatego za najlepsze zostały uznane prace wyraźnie odbiegające od bezpiecznej konwencji. Takie, które niosą ze sobą energię młodości oraz odwołania do współczesnej rzeczywistości nastolatków. Połączenie historii ze współczesnością oraz systemu, który byłby spójny, a jednocześnie wyraźnie rozróżniał poszczególne tomy serii, to niezwykle trudne zadanie. Nagrodzeni autorzy poradzili sobie z nim znakomicie.


Jakub Dobosiewicz
Projekt Jakuba Dobosiewicza zaskoczył komisję swoją odmiennością. Bardzo współczesnym pomysłem, surową formą, niebanalnym sposobem pokazania klasycznych dzieł sztuki. Prezentuje bardzo oryginalne i niestereotypowe podejście do tematu podręcznika zawierającego atrakcyjne treści. Jako jeden z nielicznych, autor projektu, posługuje się dobrze wyważoną hierarchią typograficzną. Jest to najbardziej konsekwentny projekt na serię okładek, wskazuje na dobry warsztat. Pomysłowe umieszczenie dodatkowych ikon, sformułowanie ciekawych tekstów na etykiecie, to przejaw przemyślanej kreacji twórczej.

Jest to praca w pełni profesjonalna na poziomie wykonania i myślenia kreatywnego – dobrej agencji reklamowej a nie ucznia, co stanowi wielkie osiągnięcie. W tej realizacji zawarte są wszystkie wymagane aspekty a nawet więcej: spójność serii, ciekawa kompozycja dynamiczna, bardzo dobry dobór kolorystyczny (widoczny lecz nie za jaskrawy), klimat młodzieżowy doskonale dobrany do grupy docelowej, styl

z elementami kolażu bardzo modny w designie światowym. Częścią wykraczającą poza dobry standard jest ciekawy, zaskakujący pomysł. Idea potraktowania okładki podręcznika jako tajemniczej "przesyłki, paczki" oznakowanej naklejką/etykietą informacyjną przeznaczonej dla określonego odbiorcy – w odczuciu komisji jest świetna i bardzo odważna. Nie ma możliwości przejścia obojętnie obok takiego projektu. Na dobre pomysły wpada się czasami, na doskonałe jeszcze rzadziej. Można tylko sobie życzyć, aby na naszym rynku wydawniczym pojawiało się więcej projektów tak ciekawych, inteligentnych i wyjątkowych.

Laura Hłond
Praca Laury Hłond w udany sposób wpisuje się we współczesne standardy projektowania dla nastolatków. Żywa, nasycona kolorystyka, oszczędna forma, dynamiczny kontur, sprawnie przygotowane ilustracje i właściwy dobór środków typograficznych powodują,
że w efekcie mamy do czynienia z pracą profesjonalnie przygotowaną, spełniającą trudne wymagania dotyczące graficzno-wizualnego projektowania serii, a jednocześnie dającą szansę na akceptację młodzieży i nauczycieli.

Projekt dojrzały, minimalistyczny, konsekwentny stylistycznie i nowoczesny, co stanowi bardzo duży plus. Można nazwać go nawet "energetycznym" poprzez zastosowanie nasyconych apli i niebanalnych zestawień kolorystycznych pierwszych i czwartych stron okładek, oraz dodanych elementów graficznych. Strona wizualna radosna, lekka, miła dla oka, zachęcająca do wzięcia takiego podręcznika do ręki.

Konsekwentna i spójna grafika serii, mocno zróżnicowana kolorystycznie i graficznie, czym przyciąga uwagę i budzi zainteresowanie.

Maja Jaguszewska
Projekt Maji Jaguszewskiej łączy w sobie klasyczne, stonowane podejście w zakresie kolorystyki z interesującym zabiegiem wykorzystującym rysunki utworzone z fragmentów czystego, lnianego, malarskiego płótna. Beże, brązy i szarości wskazują przeszłość, natomiast płócienna, eksperymentalna linia może nawiązywać do współczesności.

Zastosowany zabieg kolażu najlepiej sprawdza się w czystych formach. Przejrzysty projekt pod względem komunikatywności i oszczędnego zastosowania środków wyrazu plastycznego wraz z napisami

Seria okładek przyciąga uwagę swoją skromnością, naturalnością i aspektem artystycznym. Delikatna, stonowana kolorystyka, pasująca do ważnego tematu, jakim jest historia sztuki. Seria spójna stylistyczno-formalnie z "tak zwanym pomysłem". Elementy wykonane ręcznie przez młodą graficzkę, zostawienie śladów kleju, zabrudzeń na szarej tekturze świadczą o dużej wrażliwości i smaku artystycznym autorki. Praca ciekawa, inna, uderzająca skromnością, szlachetna.

Alicja Talaga
Kolejny bardzo interesujący pomysł w wykonaniu Alicji Talagi opatrzony śmiałą ilustracją. Ekstremalnie oszczędna kreska i kolorystyka zawężona do bieli i czerni powodują, że projekt mocno wyróżnia się  na tle innych nadesłanych propozycji. Miałby także szansę zaistnieć jako odmienny względem obecnej ofert rynkowej.

Aby umieścić na okładce podręczników szybkie szkice "wychodzące z ręki", mocno je skadrować i nie wprowadzać żadnych dodatkowych kolorów trzeba być konkretnym i odważnym. Odważne i tak zwane "szybkie" projekty mają swój osobisty, specyficzny urok
i często wybijają się na tle konkurencji. Design silny, konkrety, urzekający w swojej naturalności i nieprzegadaniu.


Dodatkowo wyróżnione projekty


Projekt wyróżniony przez Magdalenę Pastuszak
Projekt serii okładek Oliwii Kozak zwrócił moją uwagę, zatrzymał mnie i nie pozwolił o sobie zapomnieć – poruszył moje serce, duszę i estetykę, może dlatego, że kocham minimalizm. Okładki, zaprojektowane minimalistycznie, b. dobrze dobrane kolorystycznie z ładnymi, delikatnymi fontami, charakteryzujące się odwagą nałożenia elementu wypełnionego aplą na reprodukcje dzieła sztuki z zastosowaniem wycięcia „obiektu w obiekcie”, dzięki któremu zostało uzyskane wrażenie przestrzenności, pewnej tajemnicy, czegoś, co musimy odkryć. Mamy do czynienia z designem eleganckim, spokojnym i nowoczesnym.


Projekt wyróżniony przez Iwonę Skowron
Projekt serii okładek Nicole Knysak, to praca transponująca popularne dzieła sztuki w sposób nowoczesny, a jednocześnie odwołujący się do zjawisk plastycznych znanych z historii sztuki. Żywa kolorystyka i odważna zabawa układem literniczym, wyważone proporcje plam i linii, dają optymistyczne wrażenie młodzieńczej świeżości i lekkości.


Projekt wyróżniony przez Bożenę Kawenczyńską
Urzekło mnie podejście Kamili Stanisz do sztuki projektowania. Sięgnęła po archetyp zanurzony w czasie, opowiadając obrazem o jego przemijaniu, o tym co już było i o tym, co w XXI wieku nosimy w sobie jako przekaz odległych cywilizacji. 
Ze starych kart, pokrytych patyną, wydobyła nieprzemijające piękno. Dodała mu blasku świadomie rozświetlając brzegi naklejonych rysunków. Oczarowała mnie i przykuła moją uwagę metafizycznym spojrzeniem na historię kultury, w której zawiera się historia sztuki.
To bardzo dojrzały oryginalny przekaz zarówno w formie artystycznej jak i formalnej.
Od zawsze pociągał mnie świat ręcznie iluminowanych rękopisów, starych druków i wreszcie polskiej książki dziewiętnastego wieku. Sztuka wydawania była arcydziełem. Właśnie ten projekt przybliża nas do tego poziomu.


Projekt wyróżniony przez Wojciecha Myjaka
Wiktoria Gałka zaprezentowała bardzo klasyczny i tradycyjny sposób podejścia do tematu. Zastosowane rysunki graficzne bardzo sugestywnie obrazują obiekty charakterystyczne dla poszczególnych okresów w dziejach sztuki. Proponowana kolorystyka  poszczególnych okładek wraz z zastosowanym liternictwem daje wrażenie niepospolitej i tajemniczej elegancji powodując zachętę do korzystania z serii podręczników.

Przewiń do góry