PUBLIKACJE KONKURSOWE

Wszystkie publikacje wydane lub zakupione przez Centrum Edukacji Artystycznej są wysyłane do Bibliotek szkół artystycznych. Można je także wypożyczyć z Biblioteki CEA.

1. SŁAWOMIR KACZOROWSKI – KONSTELACJA NA FLET SOLO

Konstelacja na flet solo powstała na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej i była utworem obowiązkowym w II etapie Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego organizowanego przez CEA w kategorii Flet, który odbył się w kwietniu w 2017 roku w Krakowie.

Tytuł Konstelacja może inspirować zarówno wykonawcę jak i słuchacza do różnych wyobrażeń. Intencja Autora, związaną również z samym tytułem, było ukazanie charakterystycznego układu melicznego – składającego się z trzech interwałów (sekundy małej i wielkiej oraz tercji małej), który wykorzystał do budowania kolejnych motywów. Konsekwencją rozwoju motywicznego są ponadto przewroty wymienionych wcześniej interwałów. W utworze Autor zastosował rozmaite sposoby artykulacji, a także różne rejestry instrumentu w celu osiągnięcia jak najbardziej wyrazistego przebiegu narracji muzycznej oraz wyeksponowania kulminacji formy utworu. Nadrzędna kulminacja występuje w taktach 180-190, natomiast podrzędna – pojawia się w taktach 136-143. Czas trwania kompozycji wynosi około 5’30”.

Wydanie pierwsze, 2018, s. 12

Publikacja Konkursowa CEA
2. STANISŁAW HALAT – DRUM RITUAL NA MEMBRANOFONY

Drum ritual – kompozycja napisana na zamówienie CEA jako jeden z utworów obowiązkowych na Makroregionalnych Przesłuchaniach Klas Perkusji Szkół Muzycznych II stopnia w roku szkolnym 2016/17. Drum ritual to zwarta, trzyczęściowa kompozycja na membranofony, zawierająca elementy marchingu, wariacji rytmu clave w metrum 6/8 oraz stylu second line. Wszystkie części grane są attacca i przechodzą płynnie jedna w drugą.

Cześć I oparta jest na technice dwójkowej, zawiera wzory rudymentarne, w których partie werbla o zagęszczonej fakturze i technicznej prolifikacji tworzą narrację rytmiczną, wspomagane przez akcenty bębna basowego i talerze a due jako podkreślenia rozwijających się fraz. Cześć II rozpoczyna figura rytmiczna clave, charakterystyczna dla stylu muzyki kubańskiej, która jest kluczem do poznania tego rodzaju muzyki. Rytm clave jest tutaj frazą, rodzajem tematu do wariacyjnego przetwarzania.

Część III to rytmiczny marsz wywodzący się z tradycji nowoorleańskiej tzw. „drugiej linii”. Nazwa pochodzi od miejsca muzyków w kondukcie żałobnym podążającym w drugim szeregu za rodziną. Specyfika rytmu nowoorleańskiego polega na ekspresyjnym frazowaniu – artykułowaniu akcentów w pulsacji parzystej i przesuwaniu akcentów w partiach werbli, którym towarzyszą interwencje sekcji rytmicznej- bębna basowego i talerzy a due.

Wydanie pierwsze, 2018, s. 16

Publikacja Konkursowa CEA
3. KRZESIMIR DĘBSKI – KOŁOMYJKA NA KWINTET SMYCZKOWY I INSTRUMENTY PERKUSYJNE

Kołomyjka – najpierw powstały dwa tematy jako muzyka do serialu „Dziewczyny ze Lwowa” . Muzyka zdobyła od razu popularność, więc kompozytor rozwinął tę muzykę w większy utwór. Kołomyjka nawiązuje do muzyki ludowej, ale nie jest cytatem. Rodzina autora pochodzi z Kresów, więc chciał też przypomnieć młodym wykonawcom o tej pięknej muzyce, o Kresach , gdzie kołomyjka była popularna formą na Ukrainie, Podolu, Mołdawii. Tak jak w ludowym tańcu metrum jest parzyste, a tempo stopniowo przyspiesza, tak i w tej kompozycji, jak kompozytor żartobliwie powiedział – tempo przyspiesza, żeby uczniowie skorzystali z okazji i nauczyli się tej techniki stopniowego przyspieszania. Utwór jednoczęściowy o dość rozbudowanej perkusji i kwintet smyczkowy.

Wydanie pierwsze, 2019 s. 24

Publikacja Konkursowa CEA
4. BARTOSZ KOWALSKI – ARPITIUDA NA HARFĘ SOLO

Utwór Arpitiuda na harfę powstał w 2016 roku na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej jako kompozycja obowiązkowa w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Harfowego dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Tytuł utworu to autorski neologizm wynikający z połączenia słowa harfa i etiuda. Głównym założeniem konstrukcyjnym jest zaprezentowanie różnych barw i możliwości brzmieniowych, kolorystycznych i melodyczno-rytmicznych harfy. Utwór doczekał się kilkunastu wykonań. Jednym z ciekawszych interpretatorów Arpitiudy jest młody harfista – laureat nagrody Grand Prix – Wojciech Trefon.

Wydanie pierwsze 2019, s. 12

Publikacja Konkursowa CEA
5. TOMASZ STOLARCZYK – SONATA W DAWNYM STYLU NA TUBĘ i FORTEPIAN

Sonata w dawnym stylu na tubę została napisana na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej. Do napisania utworu zainspirował Autora dr Jakub Urbańczyk, który zwrócił się do niego z prośbą o skomponowanie formy cyklicznej w dawnym stylu.

Inspiracją do napisania formy sonaty stały się dla Autora sonaty wiolonczelowe Benedetto Marcellego – bardzo chętnie wykonywane przez puzonistów oraz tubistów.

Autor zawarł wszystkie kluczowe elementy sonaty, takie jak: układ części: Largo, Presto Grave i Allegro, charakter oraz brzmienie.
Harmonia również nawiązuje do barokowej stylistyki, z lekkimi akcentami muzyki współczesnej. Ciekawostką jest, że w trakcie pracy nad kolejnymi częściami sonaty zrodził się samodzielny utwór na tubę i fortepian pod tytułem Słoń – proponowany dla młodszych adeptów gry na tubie.

Wydanie pierwsze, 2019, s. 16

Publikacja Konkursowa CEA
6. ADRIAN ROBAK – KONCERT NA TUBĘ I FORTEPIAN

Koncert na tubę z towarzyszeniem fortepianu został skomponowany na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej. Kompozycja składa się z trzech kontrastujących części. Pierwsza, utrzymana jest w tempie Allegro concitato, a materiał dźwiękowy ulega stopniowej ewolucji aż do cody zakończonej fanfarowym finałem. Część druga, Lento przynosi statyczny akompaniament akordowy, na tle którego partia tuby prowadzi kantylenowe frazy. Ostatnia część – Avanti utrzymana jest w dość szybkim tempie i stanowi kwintesencję materiału muzycznego zawartego w pierwszych dwóch częściach kompozycji. Partia tuby w tej części zapisana jest w drobnych wartościach rytmicznych, w przebiegach melodycznych następują częste skoki, zaś w warstwie rytmicznej pojawiają się synkopy i hemiole. W całej kompozycji można znaleźć zarówno elementy budowy ewolucyjnej, jak i okresowej.

Wydanie pierwsze, 2019, s. 28

Publikacja Konkursowa CEA
7. DARIUSZ KALISZUK – TARABANING TRIO

Utwór został skomponowany w 2014 roku, jako odpowiedź na zapotrzebowanie polskiego rynku na utwory kameralne wykonywane przez marszowe zespoły perkusyjne. Pretekstem do jego napisania oraz pierwszego wykonania były prowadzone przez Autora zajęcia zespołu kameralnego w ramach odbywających się w 2014 roku w Lublinie IV Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych.
Utwór utrzymany jest w klimacie amerykańskich orkiestr marszowych nazywanych Drum Line, gdzie istotnym elementem jest ogromna precyzja rytmiczna i zachowanie odpowiedniej stylistyki, opartej na współbrzmieniu werbla, czterech tom – tomów oraz bębna basowego. W realizacji utworu należy zwrócić uwagę na doskonałą sprawność techniczną, zwłaszcza utrzymanie perfekcyjnego pulsu. W zależności od dostępu do instrumentów, Trio może być wykonywane zarówno na tradycyjnym werblu i tom – tomach orkiestrowych, jak i na głębokim marszowym werblu z kevlarową membraną, zestawie oryginalnych czterech quad – tomach oraz marszowym bębnie basowym. Możliwe jest również zwielokrotnienie poszczególnych głosów instrumentów.

Wydanie pierwsze 2019, s. 16

8. DARIUSZ PRZYBYLSKI – WARIACJE NA TEMAT LUTOSŁAWSKIEGO NA ORGANY

Wariacje na temat Lutosławskiego na organy zostały skomponowane w 2015 roku na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej w związku z Konkursem Muzycznym CEA, podczas którego utwór ten był obowiązkowy dla wszystkich wykonawców. Tematem wariacji stał się przebieg interwałowy otwierający Muzykę żałobną (1954-58) Witolda Lutosławskiego. W sześciu wariacjach wykonywanych attacca kompozytor prezentuje różne wersje tematu opartego na skokach małosekundowo-trytonowych, a każda wariacja powinna zostać zaprezentowana w odmiennym charakterze i kolorystyce – według uznania wykonawcy.

Wydanie pierwsze 2019, s.16

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym.
Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Akceptuję Czytaj więcej

Rozmiar czcionki
Kontrast: